Search This Blog

Tuesday 6 August 2019

Bybel Legkaart: Levitikus Deel 5

Die Bybel Legkaart blog is begin met die gedagte om die samehang van die Bybel as geheel aan mense te openbaar. In die eerste twee aflewerings van hierdie blogs, is die totstandkoming en vertaling van die moderne Bybel nagevors. In die daaropvolgende blogs is die boeke van Genesis en Eksodus van naderby bekyk. In hierdie blog bekyk ons Levitikus.
Die eerste blogs in die reeks kan d.m.v. hierdie skakels opgespoor word:

In hierdie blog bekyk ons Levitikus as 'n geheel. Ons kyk na die ontstaan en outeur van die boek. Ons bekyk dit vanuit 'n teologiese en Bybelkundige perspektief, maar ook met die oog van iemand wat 'n verhouding met die God van Levitikus het.


AFDELING B: DIE PENTATEUG

Deel 5

Levitikus
    1. Agtergrond tot Levitikus
    2. Offerandes
    3. Leviete
    4. Heiligheid
    5. Feeste
    6. Toepassing
    7. Bibliografie
5.1 Agtergrond tot Levitikus
Die woord Levitikus dui op die nageslag van Levi, die Leviete, onder wie ook die priesters tel. Die Leviete moes as tussengangers tussen God en die Israeliete optree. In Levitikus word sekere reëls en riglyne neergelê waarvolgens die mens moes leef om ‘n verhouding met God, wat allerheilig is, te bou.

Die wedergebore Christen word aangeraai om Hebreërs saam met Levitikus te lees. Die Hebreërbrief is aan die Joodse Christene (Hebreërs) gerig. Die skrywer verduidelik die rol van Christus as hoëpriester en finale offer vir ons sondes in detail.

Die hedendaagse Christen sal Hebreërs slegs kan verstaan as hy/sy vertroud is met die agtergrond van die brief, soos wat Levitikus dit verskaf. ‘n Stewige agtergrondkennis van Levitikus sal noodwendig dissipelskap en evangelisasie onder Judaïste ondersteun.

OUTEUR

Soos met die res van die Pentateug, word Moses tradisioneel beskou as die outeur van Levitikus:
  • Daar word 56 keer in Levitikus gesê dat die inhoud van die boek deur God aan Moses geopenbaar is, bv. 1:1 en 27:34 (die eerste en laaste verse);
  • Jesus erken Moses se outoriteit in Matt. 8:2-4 (Lev. 14:1-4); Matt. 12:4 (Lev. 24:9) en Luk. 2:22;
  • Die Levitiese kode pas in die Mosaïese tydgleuf :
  • Kode van Hammurabi (2 000 tot 1 750 vC.)
  • Ras Sharma Tablette (1 400 vC.)
Die JEDP teorie dig die laaste helfte van Eksodus, die hele Levitikus en die grootste gedeelte van Numeri aan die Priesterlike tradisie (P) toe. Ook sekere gedeeltes in Genesis, o.a. die skepping (Gen. 1:1-2:4a) word aan die Priesterlike tradisie toegedig.

DATERING
Volgens die tradisie-teorie is Levitikus klaarblyklik geskryf tydens die ballingskapsjare, terwyl Israel se geloof aangeval was. Dit is by die JED tradisies gevoeg na die ballingskap maar voor 400 vC. Ons weet dit moes voor hierdie tyd bygevoeg gewees het, omdat die Pentateug reeds teen 400 vC. gekanoniseer was.

As ons glo dat Moses die outeur was, word die boek by Sinai geskryf (Eks. 24:40 en 34:27). Die finalisering van die boek moes dan tydens die veertigjarige woestyn-swerftog plaasgevind het, teen ongeveer 1 400 vC.

Die nuwe Israelitiese kalender begin by die viering van die eerste Pasga/Paasfees (Eks. 12:2). Volgens Eks. 40:17 is die tabernakel presies een jaar later opgerig. Levitikus hervat die verhaal op hierdie punt, die eerste maand van die tweede jaar. Num. 1:1 begin by die tweede maand. Levitikus dek dus die bestek van een maand.

AGTERGRONDGESKIEDENIS EN GEOGRAFIE
Daar vind geen geografiese beweging plaas in Levitikus nie. Tydens die hele verhaal van die boek, bevind die Israeliete hulle aan die voet van Sinai/Horeb.

Sien die onderstaande kaart wat belangrike roetes aandui in die wêreld van die Pentateug
(Uit: Die Bybel in Praktyk, p.93)

Dit is belangrik dat die leser vertroud sal wees met die geskiedenis van Genesis en Eksodus, veral aangesien die een boek eenvoudig chronologies op die volgende een volg. Diè twee boeke vorm saam noodsaaklike agtergrondkennis tot die verstaan van Levitikus.

Die boodskap van Levitikus kan kortliks as volg opgesom word:
  • Toegang tot God is slegs moontlik deur bloed;
  • Heiliging/Reiniging is nodig om toegang tot God te verkry. Lev. 19:2 – “Wees heilig, want die Here julle God is heilig.”
Daar is 152 verwysings na heiligheid in Levitikus, meer as in enige ander boek van die Bybel. Die woord ‘heilig’ self, kom meer as 80 keer in die boek voor.

Om heilig te wees raak meer as slegs die mens se verhouding met God, dit raak ook die mens se verhouding met sy medemens. Hierdie gedagte word in Lev. 19:18b gestateer:” … jy moet jou naaste liefhê soos jouself.” Hierdie gedagte is ook deur Jesus beaam in Matt. 7:12 – “Alles wat julle wil hê dat die mense aan julle moet doen, moet julle ook aan hulle doen. Dit is tog waarop dit neerkom in die wet en die profete.”

Hoofstuk 26 verskaf 'n lys seëninge en strawwe wat met wetsonderhouding gepaard gaan. Hierin word dit duidelik dat God begeer om 'n verhouding met die Israeliete aan te knoop. Hy wil hulle graag seën met die beste wat die aarde kan oplewer. Daar is egter voorwaardes aan verbonde. Die belangrikste van hierdie voorwaardes is dat die Israeliete vir God sal respek hê. Hierdie respek word veral vergestalt in die ontkenning van enige ander gode en die erkenning van die Een ware God wat heiliger is as enige iets of iemand waarmee die Israeliete tot op hede te doen gekry het.

Teen hierdie agtergrond vorm hoofstuk 27 'n hoofstuk van genade. In sy onkunde maak die mens soms maklik beloftes. God eer die mens se woord en verwag van hom om sy woord gestand te doen, soos God altyd sy eie woord onderhou. God gee die mens grasie deur aan hom 'n manier te gee om uit hierdie beloftes te kom, maar daar is telkens 'n prys aan verbonde.

Die boek van Levitikus is tradisioneel die eerste boek wat aan Joodse kinders geleer is.

UITLEG
Levitikus is ‘n wetboek. Die uitleg van die boek sal dus ‘n poging wees om die gegewe wette te groepeer volgens tema:
  • Wette oor Offerandes - Hoofstukke 1-7
  • Wette oor Priesterskap - Hoofstukke 8-10
  • Wette oor Reiniging - Hoofstukke 11-22
  • Wette oor Feeste - Hoofstukke 23-24
  • Wette oor die Land - Hoofstukke 25-27
‘n Mens sou die boek ook eenvoudig in twee hoofdele kon verdeel:
  • Offerandes - Hoofstukke 1-17
  • Heiligmaking - Hoofstukke 18-27
So ‘n indeling stem ooreen met die boodskap van die boek, nl. dat offerandes nodig is om tot God te nader, en dat die persoon wat tot God wil nader ‘n heilige lewe moet lei.

Vosloo lê die boek soos volg uit:
(Uit: Deist et al, p.33)

5.2 Offerandes
Geen offers met enige gebreke mag aan die Here geoffer gewees het nie. God is slegs met die beste tevrede (22:17-33).

Die Brandoffer (‘n algehele vuuroffer) Lev. 1; 6:8-13; 7:8-10

Die brandoffer stel ‘n algehele toewyding aan God voor. Spesifieke instruksies word aan die priester gegee oor hoe om die take by die brandofferaltaar uit te voer.
Tipes offers: (diere sonder liggaamsgebrek) beesbul, skaapram, bokram, tortelduif of ander duif.
Metode vir diere: Die gewer plaas sy hand op die dier se kop as versoening vir homself;
Gewer slag die dier in die teenwoordigheid van die Here;
Aäronitiese priesters sprinkel die bloed teen die altaar en by die ingang tot die tent van ontmoeting;
Gewer sny die dier in stukke op;
Aäronitiese priesters maak vuur op die altaar;
Alles word op die altaar verbrand.
Metode vir duiwe: Priester knyp die kop af;
Priester sprinkel die bloed teen die altaar
Priester verwyder die krop en vere en gooi dit op die plek vir die as, oos van die altaar;
Priester skeur die duif tussen die vlerke oop sonder om dit heeltemal middeldeur te skeur;
Priester verbrand die hele duif op die altaar (uitgesluit die krop en die vere).

Die Graanoffer (‘n gedeeltelike vuuroffer) Lev. 2; 6:14-23; 7:8-10

Die graanoffer is ‘n besondere gewyde gawe, net soos die skuldoffer en die sondeoffer. Spesifieke opdragte word aan die priesters gegee rondom hoe en waar die offers geëet mag word. ‘n Graanoffer word ook geverg by die inwyding van die hoëpriester.
Tipes offer: Meel/Graan
Riglyne: Geen suurdeeg mag gebruik word nie;
Olie moet bygevoeg word;
Wierook moet saam met die offer geoffer word;
‘n Deel van die offer moet verbrand word;
Die oorblywende deel mag slegs deur die Aäronitiese priesters geëet word;
Dit mag in die oond gebak word, op ‘n bakplaat of in ‘n bakpan;
Mag nie suurdeeg of heuning verbrand as ‘n vuuroffer nie;
Alle graanoffers moet met sout aangebied word – wat herinner aan die verbond;
Mag ‘n graanoffer uit die eerste opbrengs van die oes aanbied.

Die maaltydoffer (‘n gedeeltelike vuuroffer) Lev. 3; 7:11-38; 19:5-8; 22:1-16

Die maaltydoffer is gedeeltelik deur die priester en gedeeltelik deur die gewer geëet. Dit simboliseer gemeenskap met God. Dit word gebring uit dankbaarheid of om ‘n gelofte te eer. Riglyne word gegee rakende wie mag deelneem aan die maaltyd en wie nie (reinheid). Ook die vleis moes rein wees. Daar word verder ook baie duidelik gespesifiseer dat vet en bloed nie geëet mag word nie. ‘n Gedeelte van die maaltydoffer kom die priesters toe en die gedeelte moet as ‘n beweegoffer heen-en-weer voor die Here beweeg word. Die Israeliete word ook verbied om aan heidense offermaaltye deel te neem. Die priester moes sorg dat hy ‘n rein lewe lei om te kwalifiseer om aan die offermaaltye deel te neem
Tipes offers: Bul of koei uit beeste, ram of ooi uit skape of bokke.
Riglyne: Dier moet sonder liggaamsgebrek wees;
Gewer sit hand op offerdier se kop en slag dit by die tent van ontmoeting;
Aäronitiese priester sprinkel bloed rondom die altaar;
Priester verbrand die volgende dele op die altaar (vuuroffer):
  • Die vet wat die binnegoed bedek;
  • Die vet aan die binnegoed self;
  • Die twee niere met die vet aan wat teen die kruis is;
  • Die punt van die lewer wat saam met die niere verwyder word;
  • Uit die skape word ook die vetstert teen die kruis afgesny en geoffer;
  • Al die vet is die Here s’n.
Maaltydoffer as dankoffer – Riglyne soos vir graanoffers geld ook.
Maaltydoffers om geloftes na te kom – Vleis mag op die eerste en tweede dag geëet word, maar nie meer op die derde dag nie.

Die Sondeoffer (‘n algehele of ‘n gedeeltelike vuuroffer) Lev. 4; 6:24-30; 7:8-10

Deur die bring van ‘n sondeoffer het die Israeliete hulle begeerte uitgespreek om vergewe te word van al hulle sondes en om weer gereinig te word. Wanneer die offer in die tent van ontmoeting gebring word, om daarmee in die heiligdom versoening te doen, moes die hele offer verbrand word. In ander gevalle geld die reëls in 7:8-10.
Tipes offers: Priester – ‘n bul sonder liggaamsgebrek;
Die hele volk – ‘n bul sonder liggaamsgebrek;
Gesagsdraer/Volksleier – Bokram sonder liggaamsgebrek;
Landsburger – Bokooi of skaapooi sonder liggaamsgebrek.
Riglyne: Dit moes ‘n onopsetlike sonde gewees het;
Daar word onderskeid getref tussen die posisies wat deur die oortreders beklee word;
Die hoëpriester:
‘n Bul sonder liggaamsgebrek;
Priester sit sy hand op die bul se kop en slag dit by die ingang van die tent van ontmoeting;
Priester doop sy vinger in die bloed, bring dit na die tent en sprinkel die bloed sewe maal teen die voorhangsel in die heiligdom;
Priester smeer ook van die bloed aan die horings van die wierookaltaar in die tent van ontmoeting;
Die res van die bloed gooi die priester uit teen die fondament van die brandofferaltaar;
Hy verwyder al die vet (soos by die maaltydofferbul) en verbrand dit op die brandofferaltaar;
Die res van die bul (word gespesifiseer) word buitekant die kamp op ‘n rein plek, waar die as weggegooi word, op ‘n houtvuur verbrand.
Die hele volk:
‘n Bul sonder liggaamsgebrek;
Die leiers sit hulle hande op die dier se kop en slag dit by die ingang van die tent van ontmoeting;
Die res van die bepalings is presies soos vir die priester.
‘n Gesagsdraer:
Bokram sonder liggaamsgebrek;
Gesagsdraer sit sy hand op die dier se kop en slag dit by die ingang van die tent van ontmoeting;
Die res van die bepalings is soos vir die priester en die volk, behalwe dat die bloed nie teen die voorhangsel gesprinkel word nie en die hele offer was nie verbrand nie.
Landsburger:
Bokooi of skaapooi sonder liggaamsgebrek;
Burger sit sy hand op die dier se kop en slag dit by die ingang van die tent van ontmoeting;
Die res van die bepalings is soos vir die priester en die volk, behalwe dat die bloed nie teen die voorhangsel gesprinkel word nie en die hele offer was nie verbrand nie.

Die Skuldoffer (‘n gedeeltelike vuuroffer) Lev. 5; 6:1-7; 7:1-10

Die skuldoffers word gebring in die gevalle waar restitusie nodig was. Die gedeelte word ingelui met ‘n aantal gevalle wat die bring van ‘n skuldoffer geverg het.
Tipes offer:
Skuld teenoor medemens:
‘n Skaapooi of ‘n bokooi sonder liggaamsgebrek;
As kleinvee bo die persoon se finansiële vermoë was kon hy ook twee tortelduiwe of twee ander duiwe bring.
As duiwe bo die persoon se finansiële vermoë was kon hy ook twee kilogram meel bring.
Skuld teenoor die heilige dinge van die Here:
Ram sonder liggaamsgebrek;
Opsetlike skuld teenoor medemens:
Ram sonder liggaamsgebrek;
Restitusie vir die skade plus 5% word ook geverg as terugbetaling aan die persoon teenoor wie die oortreding begaan was.
Riglyne: Verskeie riglyne word gegee vir die individuele offers. Bloed word egter in al die gevalle geverg (behalwe by die graanoffer). Dit is ook in al die gevalle nodig dat die priester die versoening doen vir die persoon voor die Here.

Die Jaarlikse Versoendag Lev. 16

Een maal ‘n jaar is daar ‘n groot versoendag gehou vir die sondes van die hele volk. Op hierdie dag het die hoëpriester agter die voorhangsel ingegaan na die allerheiligste deel van die tempel. Eers moes hy egter ‘n jong bul as sondeoffer bring sowel as ram as brandoffer. Hy moes ook gewyde klere aantrek vir hierdie okkasie. Daarna moes hy van die volk twee bokramme ontvang as sondeoffer en ‘n skaapram as brandoffer. Met die bul moes hy vir homself en al die priesters versoening doen. Daarna is daar lootjies getrek oor die twee bokke; die een was vir die Here en die ander vir Asasel. (Asasel was soos 'n veldgod, wat wanorde en eensaamheid voorgestel het - om afgesny te wees van God). Die Here se bok word as sondeoffer geoffer. Op Asasel se bok word ‘n versoeningshandeling verrig.
Hierna gaan Aäron in die Allerheiligste in om vir die volk versoening te gaan doen met die bloed van die bul en die ram. Wanneer hy uitkom plaas hy al die sondes van die volk op Asasel se bok se kop, waarna dit in die woestyn ingestuur word.

Die enigste offerplek Lev. 17:1-9

By die afgodediens van die nasies in die omgewing is daar baie gebruik gemaak van groot bome of rotse, ens. om as offerplekke te gebruik. Ons sien dat Abraham by die waarsêersbome van Sigem geoffer het (Gen. 12:6). God wil egter dat sy volk ‘n heilige godsdiens beoefen. Daarom verbied Hy hulle om op enige ander plek te offer as by die Tent van Ontmoeting.

Die eet van bloed Lev. 17:10-16

Die Israeliete word uitdruklik verbied om bloed te eet, “Omdat bloed versoening doen deur die lewe wat daarin is.” (Lev. 17:11b).

5.3 Leviete
Hierdie gedeelte kan in drie hoofdele verdeel word:
  • Die priesterwyding (Lev. 8)
  • Die priesterdiens (Lev. 9)
  • Die priesterlike verantwoordelikheid (Lev. 10)
Die priesterwyding (Lev. 8)
In sy amp as middelman tussen God en die volk was dit noodsaaklik dat die priester self toegewyd aan God moes leef. Om rein en heilig voor God te verskyn, moes daar eers vir die priester se sondes versoening gedoen word.

Die hoëpriesterlike amp word baie mooi verduidelik in Heb. 5:1-4. Hierdie gedeelte gaan egter verder en sê dat die finale sondelose hoëpriester die Here Jesus Christus was. As mens was Hy aan elke versoeking onderwerp, maar as gevolg van sy eerbiedige onderworpenheid aan God het Hy elke versoeking weerstaan om die volmaakte status as Middelaar/Tussenganger tussen God en mens te bereik. Omdat Christus ook Homself as die finale offer gebring het vir ons sonde, het ons nou nie meer nodig om offers te bring om vergifnis van ons sondes te ontvang nie. Dit word baie goed verduidelik in Heb. 7:26-28. Lees gerus die res van Hebreërs om die Nuwe Testamentiese Hoëpriester beter te verstaan.

Die priesterdiens (Lev. 9)
Nadat die priesters ‘n reinigings- en inwydingseremonie ondergaan het, is hulle gereed om met hul dienswerk te begin. Wanneer Aäron die sondeoffer, brandoffer en die maaltydoffers gebring het, sodat die verhouding tussen die volk en God herstel is, kom God se magtige teenwoordigheid (weer) die kamp binne. Vuur uit die hemel het die oorblyfsels op die altaar weggebrand. Daarop het die volk in eerbied op hulle knieë voor God geval en daar was uitroepe van blydskap.

In hoofstuk 24 word die priesters herinner om die lamp in die heiligdom voortdurend aan die brand te hou gedurende die nag. Dit is ook die priesters se taak om te sorg dat daar elke dag vars offerbrood op die tafel geplaas moes word. Hierdie brood mag deur die priester geëet geword het na dit van die tafel afgehaal is. Dit is diè brode wat deur Dawid en sy manne geëet is toe hulle voor Saul gevlug het (1 Sam. 21:1-9). Jesus het na hierdie insident verwys in Mark. 2:23-27.

Die priesterlike verantwoordelikheid (Lev. 10)
Die verantwoordelikheid van die priester om te sorg dat sy lewe heilig en rein voor God bly – dat sy verhouding met God reg is – word in die eerste helfte van hoofstuk 10 duidelik geïllustreer. Nadat Aäron se twee seuns, Nadab en Abihu, op verkeerde wyse ‘n offer aan God gebring het, het God hulle met vuur uit die hemel verdelg. Daarna gee God nog duideliker riglyne rakende die optrede en lewenswyse van die priesters wat namens die volk voor God moet verskyn. Lev.10:8-9 gee moontlik insig in die dood van Nadab en Abihu.

Ons vind ‘n uitstekende voorbeeld van die gevolge van onverantwoordelike priesterskap in die eerste paar hoofstukke van 1 Samuel. In 1 Sam. 2:13-17 word daar vertel hoe Eli se seuns die offers hanteer het sonder enige eerbied vir God se bepalings. Die gevolg was dat die mense hulle agting vir die offer van die Here verloor het. Hierdie eet van die vet van die offers het noodwendig tot gevolg gehad dat Eli en sy seuns oorgewig geword het. Sien hoe God hulle aanspreek oor hierdie oortollige gewig wat hulle aangesit het in 2:29b. Interessant genoeg is die oortollige gewig van Eli dan ook ‘n bydraende oorsaak van sy dood volgens 4:18b.

Riglyne vir priesters rakende hulle fisieke dimensie (Lev. 21)
Daar is ook riglyne neergelê vir die priesters rakende hulle huwelike en seksuele omgang met vroue. Meer as vir die res van die volk was dit noodsaaklik dat die priesters seksueel ‘n rein lewe moes lei. Ander liggaamstekortkominge word ook aangespreek, bv. gestremdheid, ens.

5.4 Heiligheid
In die volgende paar hoofstukke word daar ‘n hele aantal riglyne gegee waarvolgens die Israeliete moet leef om heilig te bly in die teenwoordigheid van hulle heilige God
  • Heilige kos (11)
Slegs diere wat volledig gesplete hoewe het en herkou mag geëet word.
Alle waterdiere wat skubbe en vinne het is rein.
Voëls word by name gespesifiseer, maar dis basies die roofvoëls wat onrein is.
Insekte wat vlerke het en op pote loop is onrein, maar die wat spring mag geëet word.
Karkasse maak onrein.
Velddiertjies word gespesifiseer (ook hoe hulle die reinheid van artikels kan affekteer).
Die Israeliete word ook verbied om bloed en vet te eet, soos vroeër reeds genoem onder die bespreking van die offers.
  • Heilige liggame (12-14:32)
Reinigingsprosedures na swangerskap word aangespreek.
Velsiektes word aangespreek.
Skimmel word aangespreek.
Reinigingsvoorskrifte word ook gegee.
  • Heilige huise (14:33-57)
Reinigingsvoorskrifte word gegee vir besmette/onrein huise.
  • Heilige seksuele gewoontes (15; 18-22)
Mans en vroue word riglyne gegee oor hoe om seksueel aktiewe lewens te lei wat steeds heilig is.
In hoofstuk 18 word ‘n heelparty soms onverwagte seksuele (en ander) sake aangespreek, bv.
  • Bloedskande;
  • Kinderoffers;
  • Homoseksualisme;
  • Menstruasie;
  • Poligamie;
  • Egbreuk;
  • Geslagsgemeenskap met ‘n dier;
  • Tempelprostitusie;
  • Onderskeid tussen seksuele omgang met toestemming en daarsonder.
Baie van hierdie riglyne, asook gedeeltes van die Dekaloog, word herhaal.
  • Heilige woorde (24:10-23)
Die Israeliete moet God se heiligheid erken in hul taalgebruik. Woede is nie 'n verskoning vir onbeheersde taalgebruik nie.

5.5 Feeste
God het sekere dae ingestel waarop Hy gespesifiseer het dat die volk moes feesvier. Hierdie feeste moes die volk herinner aan God se sorg en redding.

Sabbat (23:3)
Elke sewende dag moes deur die volk geheilig word. Op hierdie dag moes hulle van alle werk rus. Dit herinner aan die sewende skeppingsdag waarop die Here ook gerus het (Eks. 31:12-18). Jesus sê dat die mens nie vir die Sabbat gemaak is nie, maar die Sabbat vir die mens (Mark. 2:23-27). Hy verwys ook in hierdie gedeelte na die offerbrood (Eks. 25:30). Die wette is bedoel om tot die mens se voordeel te strek, dis nie bedoel om die mens onder ‘n slawejuk in te dwing nie.

Pasga/Paasfees (23:5)
Dit word op die 14de van die eerste maand gevier. Die fees is ingestel in Eks. 12:1-28, 41-51. Die fees gedenk die dag waarop die Here die eersgeborenes van Egipte gedood het om die Israeliete te bevry. Dit was tydens die viering van hierdie fees dat Christus die Nagmaal ingestel het.


Fees van Ongesuurde Brode (23:6-8)
Dit begin op die 15de van die eerste maand en duur vir sewe dae. Ook hierdie fees is ingestel in Eks. 12: 1-28. Dit gedenk die bevryding van die Israeliete uit Egipte, toe hulle so vinnig moes trek dat die suurdeeg nie eers kon rys/suur word nie.

Die Fees van die Oes/Weke (23:9-14)
Dit is ‘n fees waarin die Israeliete van die eerste van hulle oes vir die Here bring, selfs nog voordat hulle self daarvan geëet het. Die eerste gerf gars moes afgesny word en as beweegoffer na die tempel toe geneem word. Sewe weke daarna is die fees dan gevier. Die fees het slegs een dag geduur. Offers is gebring en God is geprys as Voorsiener. Die uitstorting van die Heilige Gees vind op hierdie dag plaas in Hand.2:1 en die dag word bekend as Pinksterfees onder die Christene.

Fees van Trompette (23:23-25)
Dit was op die eerste dag van die sewende maand gevier. Dit word soos 'n Sabbatdag gevier. Dit word ingelui met die blaas van ramshorings.

Versoendag (23:26-33)
Op die tiende dag van die sewende maand is die versoendag gevier, net soos 'n Sabbat. Op hierdie dag doen die hoëpriester versoening by God vir die volk se sondes.

Die Huttefees/Fees van die insameling (23:33-43)
Die fees begin op die 15de van die sewende maand en duur sewe dae. Op die agtste dag word daar weer ‘n gewyde byeenkoms gehou en daar word offers gebring. Gedurende hierdie fees is die Israeliete veronderstel om in hutte te woon wat hulle van takke aanmekaar geslaan het. Dit moes die volk herinner aan hulle woestyntog toe hulle ook in tydelike skerms gewoon het. Dit het later ook ‘n fees geword waarop die insameling van die oes gevier is.

Sabbatsjaar (25:1-7)
Elke sewende jaar moes as Sabbatsjaar geheilig word. Gedurende hierdie jaar mag die landerye en wingerde glad nie geoes word nie. Dit moes as 'n herteljaar vir die land dien. God onderneem om vir die volk te voorsien in die jaar wat die Sabbatsjaar sou voorafgaan. Volgens hierdie onderneming sou God in die voorafgaande jaar die ekwivalent van drie oeste voorsien.

Hersteljaar (25:8-55)
Op die nege-en-veertigste jaar moet die vyftigste landbouseisoen met ramshorings aangekondig word. Die Hersteljaar word net soos die Sabbatsjaar onderhou met geen oeste van die landerye en boorde nie. Gedurende hierdie jaar moet alle skuld afgeskryf word. Alle grondgebied word teruggegee aan die oorspronklike eienaars, behalwe huise in ommuurde stede. Die doel hiervan was om verarmde Israeliete die geleentheid te gee om finansieel te herstel.

Pearlman (p. 29) sien 'n tipologiese vergelyking tussen die feeste en die saligheidsplan:
  • Paasfees - Die kruisiging.
  • Fees van die Oes - Die opstanding.
  • Pinksterfees - Uitstorting van die Heilige Gees.
  • Fees van Trompette - Wegraping
  • Huttefees - Hiernamaals by God, in sy woning.
5.6 Toepassing
  1. Ek beoog om meer omtrent die volgende onderwerpe uit te vind:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2. Het die studie van Levitikus jou onder 'n vars/nuwe indruk van die heiligheid van God gebring? Verduidelik jou antwoord.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
3. In sy brief aan die Romeine sê Paulus dat die wesenlike (essensie) van Christenskap is om onsself as lewende en heilige offers aan God te gee (Rom. 12:1). Hierdie gedeelte handel oor die Christelike lewenswandel. Soek na werkwoorde in hierdie gedeelte wat jou riglyne kan gee oor wat jy PRAKTIES kan doen om so 'n lewende en heilige offer vir God te wees. Hou die doel van offerandes (soos in Levitikus gespesifiseer en deur Jesus uitgebeeld) in gedagte wanneer jy hierdie oefening doen.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
4. In Romeine 3:21-31 verduidelik Paulus dat ons gered is/vrygespreek is van ons verantwoordelikheid van sonde. Hierdie vryspraak het ons verkry deur te glo in Jesus wat Homself gegee het as finale offer vir dit wat ons verkeerd gedoen het. Dit plaas die wet in 'n heel nuwe lig. Verduidelik wat jy onder elk van die volgende verstaan:
    1. Die wet se getuienis:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
    1. Die profete se getuienis:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
    1. Geloof in Jesus Christus:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
  1. Vryspraak deur genade:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
    1. Regverdige oordeel:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
    1. V22b: "sonder onderskeid":
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
    1. V.31b: "Ons laat die wet juis tot sy reg kom.":
_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
_____________________________________________________________


5.7 Bibliografie
  1. The New Open Bible Study Edition. 1990. New King James Version. Thomas Nelson Publishers: Nashville.
  2. HANDBOEK BY DIE BYBEL. 1986. Lux Verbi: Kaapstad.
  3. DIE BYBEL IN PRAKTYK NAV. 1993. CUM: Vereeniging.
  4. SPIRIT FILLED LIFE BIBLE (NKJV). 1991. Thomas Nelson Publishers: Nashville.
  5. HARTIN, P.J. 1977. The Word endures forever. Patrick J. Hartin: Johannesburg.
  6. PEARLMAN, M. 1935. Through the Bible book by book Part 1 O.T. Genesis – Esther. Gospel Publishing House: Springfield.
  7. DEIST, F.E. (red.). 1981. Van Eden tot Rome. J.L. van Schaik: Pretoria.
Marietjie Uys (Miekie) is a published author. You can buy the books here:
You can purchase Designs By Miekie 1 here.
Jy kan Kom Ons Teken en Verf Tuinstories hier koop.
Jy kan Kom Ons Kleur Tuinstories In hier koop.
Jy kan Tuinstories hier koop.
You can follow Miekie's daily Bible Study blog, Bybel Legkaart, here in English & Afrikaans.
For more crafty ideas and great products, visit A Pretty Talent on Facebook.
Remember to keep nurturing your TALENT for making PRETTY things.
You can subscribe to this blog and receive regular updates by email by simply registering your email address at the top of the current blog.

No comments:

Post a Comment