Die Bybel Legkaart blog is begin met die gedagte om die samehang van die Bybel as geheel aan mense te openbaar. In die eerste twee aflewerings van hierdie blogs, is die totstandkoming en vertaling van die moderne Bybel nagevors. In hierdie blog bekyk ons die boek van Genesis van naderby.
Die eerste twee blogs in die reeks kan d.m.v. hierdie skakels opgespoor word:
AFDELING B: DIE PENTATEUG
Deel 3
Genesis
-
Agtergrond tot Genesis
-
Tydlyn en geslagsregisters van Genesis
-
Skeppingstradisies en vloedverhale
-
Die oermense
-
Die patriarge
-
Toepassing
-
Bibliografie
Genesis se naam word
verleen uit die openingswoorde in die Tenak. Uit Hebreeus vertaal
beteken Genesis ‘Begin’ of ‘Oorsprong’.
Outeur
Moses
word tradisioneel aanvaar as die outeur van die Pentateug.
Belangrike bronne, groepe en individue wat Moses as outeur van
Genesis en die res van die Pentateug, aanvaar sluit in:
-
Die Christelike kerk vanaf die ontstaan daarvan tot die hede.
-
Judaïsme en die Talmud.
-
Die Ou Testament.
-
Die Nuwe Testament, insluitend Jesus (Joh. 5:46).
-
Josephus; ‘n belangrike geskiedkundige uit die eerste eeu nC.
Leenwoorde uit die Egiptiese taal
veronderstel dat die oorspronklike outeur sy wortels in Egipte gehad
het.
Dit is egter belangrik om daarop te
let dat daar goeie argumente gevoer kan word teen die solo-outeurskap
van Moses. Een van die beste argumente hierteen veronderstel dat die
Pentateug uit vier verskillende tradisies saamgestel is:
-
Die Jahweh-tradisie (J) – Die oudste gedeeltes van die boek. Gebruik deurentyd die woord JHVH.
-
Die Elohiste-tradisie (E) – Geskryf na Salomo. Vermeng met J.
-
Die samevoeging van J en E deur ‘n redakteur (RJE).
-
Die Deuteronomiese tradisie (D) – Geskryf in die Noordelike Koninkryk teen ongeveer 721 vC. Basies Deuteronomium.
-
Die samevoeging van JED
-
Die Priesterlike tradisie (P) – Geskryf deur priesters teen ongeveer 587 vC. Hoofsaaklik die laaste hoofstukke van Eksodus en die boek Levitikus.
-
Die samevoeging van JEDP – voor 400 vC.
Datering
Genesis omvat die grootste tydvak van
enige van die Bybelboeke, meer as al die ander boeke saam –
ongeveer 2500 jaar. Die tydlyn onder punt 3.2 hieronder werp meer lig hierop.
Die uittog uit Egipte
het in die eerste helfte van die 15de eeu vC. plaasgevind. Geleerdes
bereik nie eenstemmigheid rakende die spesifieke datums van die
uittog nie. Sommige plaas dit teen ongeveer 1250 vC., terwyl ander
reken dit het teen ongeveer 1440-1491 vC. plaasgevind. Moses het die
Pentateug dus in alle waarskynlikheid in die daaropvolgende jare
geskryf, gedurende die Israeliete se swerfjare – sou mens aanvaar
dat Moses die outeur was.
Agtergrondgeskiedenis en geografie
Genesis beskryf die totstandkoming
van verskeie nasies. Daar word ook beskryf hoe hulle oor die aarde
versprei het en waar hulle hulle gaan vestig het. Baie van die
nasies speel ‘n belangrike rol in die latere geskiedenis van die
Bybel, veral die Ou Testament. Dis ook belangrik om te let op die
onderlinge verbintenisse tussen die nasies. Let op die
geslagsregisters in punt 3.2 hieronder. Die onderstaande kaart toon duidelik dat
Genesis hom afspeel in die wêreld van die destydse Mesopotamië, of
te wel die hedendaagse Midde Ooste.
(Uit: NAV, 1983)
Uitleg
Genesis kan in breë
trekke soos volg ingedeel word:
Genesis 1-50 |
|
Oergeskiedenis:
Gen.1-11
|
Patriargale
tydperk: Gen.12-50
|
Skepping: Gen.1-2
|
Abraham: Gen.12-23
|
Sondeval: Gen.3-4
|
Isak: Gen.24-26
|
Nageslag van Adam:
Gen.4-5
|
Jakob (Israel):
Gen.27-35
|
Die verderf van
die mens: Gen.6
|
Esau (Edom): Gen.
36
|
Die vloed: Gen.6-9
|
Josef: Gen.37-50
|
Verspreiding van
die nasies: Gen. 11
|
TYDLYN
Hierdie tydlyn is
slegs by benadering:
4000 vC.SkeppingDie Begin4000+ vC.SondevalDie Begin2348 vC.VloedDie Begin2234 vC.Babel (Verspreiding van die nasies)Die Begin1921 vC.Roeping van AbrahamPatriargale Tydperk1760 vC.Jakob vlug van EsauPatriargale Tydperk1715 vC.Josef word Eerste Minister van EgiptePatriargale Tydperk1706 vC.Intog in EgiptePatriargale Tydperk1635 vC.Die dood van JosefPatriargale Tydperk
Geslagsregisters in Genesis
Adam en Eva - Kain, Abel en Set
Kain - Henog - 3 geslagte - Lameg - Jabal (Nomade), Jubal (Musikante) en Tubal-Kain (Smede)
Abel - Geen verdere bloedlyn
Set - 4 geslagte - Henog opgeneem - Metusalag (969 jr) - Lameg - Noag
Uit: Gen. 6 –
Die ‘gode-seuns’ trou met aardse vroue. Die gevolg is korrupsie.
As straf word die aarde met ‘n groot vloed getref. Die term
‘gode-seuns’ word ook elders in die Bybel aangetref. Lees Job
1:6; 2:1; 38:7; Ps.29:1; 82:6; 89:7 en Dan. 3:25.
Uit: Gen. 10
Noag - Jafet, Sem en Gam
Nasies uit Jafet:
Mediërs; Grieke; Kittiërs; Rodaners (Bewoon die kusstreke)
Nasies uit Gam:
Kussiete
Egipte
Kanaäniete
(9:25)
Nimrod
(1ste maghebber)
Uit Egipte: Ludeërs; Filistyne
Uit Kanaän: Sidoniërs; Hetiete; Jebusiete; Amoriete; Girgasiete; Hewiete; Erekiete; Arwadters; Semariërs; Hamiete
Nasies uit Sem: Arpaksad (met 'n uitgebreide register); Assirië; Elam; Lud; Aran (4 Seuns)
Uit:
Gen. 11
Sem - Arpaksad - 5
geslagte - Nahor - Tera
Uit Tera: Abraham (trou met Sarai); Nahor (trou met Milka); Haran
(sterf vroeg)
Uit Haran: Lot (Seun); Sarai (Dogter); Milka (Dogter); Jiska (dogter?)
Uit Gen. 22
Nahor -
by Milka: 8 seuns, o.a Kemuel (Arameërs) en Betuel (Gen.24:29,o.a. Rebekka en Laban )
by Reüma: 4 seuns
by Reüma: 4 seuns
Uit: Gen. 19
Lot (by sy dogters) - Moabiete en Ammoniete
Uit: Gen. 16-25
Abraham verbind hom aan: Sarai; Hagar; Ketura
By Sarai: Isak (Gen.21) - Jakob en Esau
By Hagar: Ismael (Gen.16) - 12 seuns by ‘n Egiptenaar
By Ketura: 6 seuns (o.a. vader van die Midianiete) en uitgebreide register gelys, (Gen.25)
Abraham verbind hom aan: Sarai; Hagar; Ketura
By Sarai: Isak (Gen.21) - Jakob en Esau
By Hagar: Ismael (Gen.16) - 12 seuns by ‘n Egiptenaar
By Ketura: 6 seuns (o.a. vader van die Midianiete) en uitgebreide register gelys, (Gen.25)
Uit: Gen. 29; 30 en 35
Jakob verbind hom aan Ragel, Lea, Bilha, en Silpa
By Ragel: Josef (11); Benjamin (12)
By Lea: Ruben (1); Simeon (2); Levi (3); Juda (4); Issaskar (9); Sebulon (10); Dina (dogter, gebore na Sebulon en voor Josef)
By Bilha: Dan (5); Naftali (6)
By Silpa: Gad (7); Aser (8)
Jakob verbind hom aan Ragel, Lea, Bilha, en Silpa
By Ragel: Josef (11); Benjamin (12)
By Lea: Ruben (1); Simeon (2); Levi (3); Juda (4); Issaskar (9); Sebulon (10); Dina (dogter, gebore na Sebulon en voor Josef)
By Bilha: Dan (5); Naftali (6)
By Silpa: Gad (7); Aser (8)
Uit:
Gen. 36
Esau (Edomiete) verbind hom aan: Ada
(Hetiet); Oholibama (Hewiet); Basemat (Ismaeliet)
By Ada (Hetiet): Elifas -7 seuns, o.a. vader van Amalekiete
By Oholibama (Hewiet): 3 seuns
By Basemat (Ismaeliet): Reüel - 4 seuns
By Ada (Hetiet): Elifas -7 seuns, o.a. vader van Amalekiete
By Oholibama (Hewiet): 3 seuns
By Basemat (Ismaeliet): Reüel - 4 seuns
Uit: Gen. 36
- Edomietiese konings en die nageslag van Seïr (Kanaäniete, vers 2)
Uit: Gen. 38
Juda verbind hom aan: Bat-Sua
(‘n Kanaäniet); Tamar (sy skoondogter)
By Bat-Sua: Er; Onan; Sela
By Tamar: Peres (Uiteindelik Jesus - Mat. 1); Serag
Uit: Gen. 46 –
Jakob se nakomelinge. 70 in totaal.
Uit: Gen. 41: 50-51
Josef - Efraim; Manasse
SKEPPINGSTRADISIES
3.4 Die
oermense
Gen. 1-2 word alom
gesien as die twee hoofstukke wat die verhaal van die skepping
weergee. König (2002) voer egter die argument dat die Bybel ons
meer inligting rakende die Skepping gee. Hy verwys onder meer
na Job 38:8-11; Ps. 74:12-17; Ps. 104; Jes. 51:9-16; Am. 4:13; 5:8-9;
9:5-6 en Spr. 8:22-36.
3.5 Die
Patriarge
3.B) Ek sou graag
die volgende vrae rondom die vloed beantwoord wou hê:
Marietjie Uys (Miekie) is a published author. You can buy the books here:
You can purchase Designs By Miekie 1 here.
Jy kan Kom Ons Teken en Verf Tuinstories hier koop.
Jy kan Kom Ons Kleur Tuinstories In hier koop.
Jy kan Tuinstories hier koop.
You can follow Miekie's daily Bible Study blog, Bybel Legkaart, here in English & Afrikaans.
For more crafty ideas and great products, visit A Pretty Talent on Facebook.
Remember to keep nurturing your TALENT for making PRETTY things.
You can subscribe to this blog and receive regular updates by email by simply registering your email address at the top of the current blog.
Die geloof het
ontstaan dat Genesis maar slegs ‘n Hebreeuse weergawe van die
skeppingsverhaal beskryf. Dit is as gevolg van die ooreenkomste
tussen die skeppingsverhaal van Genesis en die van ander antieke
volkere.
Algemene kenmerke van
skeppingsverhale:
- Die voorafbestaan van die godheid;
- Skepping deur ‘n goddelike bevel;
- Die mens as kroon van die skepping;
- Die mens wat uit die aarde geskep is;
- Die mens wat die godheid weerspieël;
- Die fisiese heelal is geskep of het vooraf bestaan.
Politeïstiese gelowe
het almal die volgende karaktertrekke:
- Gode met stambome;
- ‘n Goddelike paar wat aan die hoof van die goddelike familie staan (of ‘n enkele selfgeskape en selfvoortplantende god);
- Die natuur is onder beheer van die godedom.
- Babiloniese Genesis: Dit word laat in die tweede millennium geskryf. Die skeppergod is Mardoek. Hy maak die moederfiguur dood a.g.v. ‘n rusie wat tussen die kinders uitbreek. Haar lyk word die basis van die skepping (aarde). Die verhaal het ontstaan uit ouer verhale, wat sedertdien ontdek is.
- Die Atrakhasis-epos: Dis opgeteken as ‘n Babiloniese gedig. Die mens word geskep as antwoord op die kleiner gode se rebellie omdat hulle die aarde moet bewerk. Die mense maak ‘n lawaai wat die gode uit hul slaap hou. Dit lei tot die mens se vernietiging in die vloed.
VLOEDVERHALE
Daar bestaan verskeie
antieke geskrifte wat die verhaal van ‘n groot vloed in die
omgewing van Mesopotamië beskryf.
Algemene kenmerke van
vloedverhale:
- Ontkoming per boot;
- Diere aan boord geneem;
- Stranding op ‘n hoë bergpiek.
Die Atrakhasis-epos
verhaal ‘n Babiloniese weergawe van die vloed wat sterk met Genesis
se weergawe ooreenstem. Met die besluit om die mens te verdelg
(a.g.v. sy lawaai) word Atrakhasis deur die skeppergod gewaarsku. Hy
ontsnap die dood deur met ‘n boot te vlug. Na sewe dae stuur hy
voëls uit om te soek na droë grond. Die boot strand op ‘n hoë
bergspits. ‘n Ooreenkoms met die gode poog om onvrugbaarheid en
kindersterftes te verduidelik.
‘n Sumeriese teks
beskryf ook bykans dieselfde verhaal as Genesis, hoewel saakliker.
Wanneer die verhale
vergelyk word, kan ‘n mens die konklusie bereik dat almal met
dieselfde gegewens gewerk het, maar dat elkeen sy eie interpretasie
daaraan gekoppel het. Daar word ook argumente gevoer dat die
Genesis-verhale uit die Babiloniese verhale ontstaan het.
Genesis is die boek
waarin God met die mens verbonde sluit. Dit is dan ook een
van die hooftemas van die boek. Hierdie verbonde sal grootliks
bepaal hoe God en mens met mekaar sal omgaan. Die verbonde wat in
die Bybel gevind word het almal dieselfde kenmerke:
- Dit kom van God.
- Dis aan die mens gerig.
- Dit sluit ‘n verlossingsbelofte in.
- ‘n Teken word gegee dat God sy belofte sal hou.
Dit is raadsaam om
aan die einde van elke gedeelte/hoofstuk in Genesis te stop en die
vraag te antwoord: “Aan watter eienskappe van God het hierdie
gedeelte my bekendgestel?” Skryf hierdie antwoorde gerus op papier
neer en hou dit vir die toepassing aan die einde van hierdie
leseenheid.
Die Skepping
Wanneer ons hierdie
sake onder die soeklig stel word dit duidelik dat ons kennis en
verstaan van die Bybel tekort skiet. Die Bybel is nie ‘n
wetenskaplike verslag wat poog om al ons vrae rondom die ontstaan van
die heelal te beantwoord nie. Aan die ander hand sê König,
(p.304), tereg dat natuurwetenskaplikes geen waarnemings of
eksperimente het wat kan bevestig of ontken dat God by die
ontstaan van alles betrokke was nie.
‘n Ontleding van
Gen. 1-2
Volgens hierdie
gedeelte leer ons dat God die heelal (hemel en aarde) aan “die
begin” geskep het. God se werk is skeppend, dus nie
redupliserend van aard nie.
Daarnà het God die
skepping van die aarde voortgesit en in ses “dae” voltooi.
Die “dae” is van mekaar onderskei deurdat dit “aand en môre”
geword het. Tog is TYD eers op die vierde dag geskep. Hieruit blyk
dat ons ‘n beperkte verstaan het van die tydsaspek van die
skepping. Die inligting tot ons beskikking is onvolledig of beperk.
Gen. 1:29-30
verduidelik dat die lewende wesens herbivories geskep is.
Hierdie situasie verander eers na God se verbond met Noag in 9:3.
Die mens word met ‘n
doel geskep:
- As verteenwoordiger van God, in God se beeld;
- Om te heers oor alles wat leef
As God se verteenwoordiger is die
mens dus teenoor God verantwoordbaar, spesifiek rakende sy
heerskappy hier op aarde.
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Die Sondeval
Gen. 3 word
gewoonlik alleenstaande beskou as die hoofstuk wat die sondeval
verhaal. ‘n Mens kan egter ook Gen. 4 hierby inbring.
Hoofstuk 3 handel dan oor sonde teenoor God, terwyl hoofstuk 4 sonde
teenoor die medemens verhaal.
‘n Ontleding
van Gen. 3
In hoofstuk 3 word
die harmonie versteur wanneer die antagonis (die slang) op die
toneel verskyn. Hy saai twyfel in God – ongeloof. Die
‘beloning’ is kennis/insig/realiteit. Interessant om daarop te
let dat ‘insig’ reeds intree voor die vrug nog eens aangeraak is
(v6).
Na die eet van die
vrug is twyfel/ongeloof die kennis wat die mens verwerf. Hy twyfel
in homself. Hy het iets om weg te steek – van God sowel as van sy
medemens. Die mens se selfbeeld lei skade. Hy’s nie meer
gemaklik met homself, sy medemens of met God nie. Ook verhoudings
het skade gelei – met self, medemens en God. Telkens word mens
dus herinner aan Jesus se opsomming van die grootste gebod
en die tweede wat Hy daaraan gelykstel (Markus 12:29-31).
Ten spyte van die
slang se argument dat dit nie die geval is nie, word dit duidelik
dat dood tog die mens se seker einde is (v19). Die eerste
lewende wese offer dan ook nou sy lewe om te kompenseer vir die mens
se sonde (v21). Uit genade (sodat die mens nie in hierdie gevalle
toestand hoef voort te bestaan nie) wys God die mens weg van die
boom van die lewe. Wanneer die mens weer toegang tot diè boom sal
hê, sal die harmonie/verhouding tussen God en mens herstel wees
(Op. 22:1-2)
‘n Ontleding
van Gen. 4
Daar word alom
bespiegel oor God se aanvaarding van Abel se offer en sy
verwerping van Kain s’n. Die antwoord hierop vind ons moontlik in
die Mosaïse wette. Volgens Deut. 14:22-23 en 26:1-2 verg God
offers uit jou eerstes en jou bestes. Dis dan ook wat Abel bring.
So ‘n offer verg dat jy God noodwendig moet vertrou vir ‘n
verdere oes-/kudde-aanwas, en ook dat die tweede ten minste net so
goed as die eerste sal wees, indien nie beter nie. In vandag se
terme sou ons kon sê dat Abel sy stoetvee geoffer het – die beste
uit die bloedlyn.
Al het God Kain se
offer verwerp, het Hy egter nie vir Kain verwerp nie. Inteendeel,
die res van die gedeelte handel juis oor God se intieme kontak
met Kain.
Gen 3 en 4 toon
dieselfde verloop:
- God waarsku en leer die immanente sondaar.
- Die sondedaad word gepleeg.
- God straf die sonde
- God betoon genade
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Lameg en Henog
Twee interessante
figure kom nou na vore. Aan die einde van hoofstuk 4 word ons aan
Lameg bekend gestel. Lees gerus sy uitsprake oor weerwraak
en let op die rol wat eiebelang speel. Let verder op die mens se
wreedheid wat hier duidelik teenoor God se genade gestel word.
Die tweede figuur is
diè van Henog. Hierdie man se lewe was so opreg dat God hom
lewendig na die hemel wegvoer. Lees gerus ook Heb. 11:5 se
uitspraak oor Henog.
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Die Sondvloed
Geen bewyse
van ‘n vloed van Bybelse proporsie kon nog gevind word nie. Tog
is daar voldoende bewys dat ‘n vloed van epiese afmetings
plaasgevind het in die Mesopotamiese omgewing gedurende die tydperk
waarin die Bybelse vloed chronologies geplaas word.
Met Noag word ‘n
verbond gesluit na die vloed. Vergelyk gerus die verbond met
die geïdentifiseerde kenmerke (sien bespreking hierbo).
‘n Ontleding
van Gen.6-9
Die mens bevind hom
op ‘n afdraande pad wat lei tot sedelike en morele verval.
Dit vind kulminasie in Gen. 6, waar die volgende uitsprake gemaak
word:
v.5 “… die mens
… sy lewe lank net slegte dinge bedink …”
v6-7 God was bedroef
dat Hy die mens geskep het.
v.12 “… elke
mens op aarde se lewe was verrot.”
Tog vind ons ‘n
protagonis in Noag; hy was onberispelik, regverdig en het naby God
geleef – ten spyte van sy tydgenote. In Noag vind God ‘n
katalisator vir sy genade, sodat hy nie net die mensdom red
nie, maar ook die skepping. God stuur ‘n vloed wat die skepping
uitdelg. Vir die eerste keer val daar reën uit die hemel (Gen.
7:11-12; 2:5-6).
Aan die einde van
die vloed bring Noag ‘n uiters kosbare offer. Ten spyte
van die gebrek aan diere en voëls, offer Noag steeds een van elke
soort wat rein is (Gen. 8:20). Hiermee erken hy dat hy God vertrou
om te sorg. God eer hierdie offer en lê ‘n gelofte af in
antwoord daarop (Gen. 8:21-22).
Hierna sluit God ‘n
verbond met Noag en sy nageslag wat herinner aan diè met
Adam en Eva (Gen. 9:1-7). Hierna word die mens se eetpatroon
omnivories. Die teken van hierdie verbond is die reënboog.
Noag word die eerste
mens om ‘n wingerd te plant en drink homself dronk. Gam dryf die
spot met Noag in sy beskonke toestand. Daarvoor word Kanaän
(voorvader van die Kanaäniete) vervloek. Sem en Jafet word
egter geseën. Gen. 10 berig hoe die nasies van die aarde uit Noag
se seuns gestam het.
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Verspreiding van die nasies
Gen. 10-11
verduidelik waar die nasies van die wêreld hulle oorsprong
het na die vloed. Soos reeds genoem, lê hoofstuk 10 Noag se
nageslag uit en hoe die nasies uit sy drie seuns gestam het.
‘n Ontleding
van Gen. 10-11
Gen. 11:1-9
verduidelik hoe ‘n uitgebreide familie, wat in een area gesentreer
was, oor die aarde versprei het en in verskillende nasies
verdeel het – elk met sy eie taal.
Gen. 11:10-32 fokus
nouer in op Sem se nageslag tot op Abram (Abraham), wat die
eerste Israelitiese patriarg word.
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Abraham
Die belangrikheid
van Abraham lê daarin dat hy die eerste in die lyn van die
voorvaders van die Israeliete word. Abraham kwalifiseer vir hierdie
posisie op grond van sy geloof. Dit is dan ook waarom
Abraham die vader van die gelowiges genoem word. Uit Abraham se
nageslag sal redding vir die hele wêreld bewerkstellig word. Sy
nageslag word die uitverkore volk – uitverkore om die boodskap van
geloof in God en redding vir alle nasies na die wêreld uit te dra.
Dis ook uit sy nageslag dat die Messias uiteindelik gebore sal word.
Met Abraham word ‘n
verbond gesluit. Hierdie verbond omsluit twee aspekte:
- ‘n groot nageslag; en
- die grondgebied van Kanaän.
Die teken van hierdie verbond sal
die besnydenis wees. Abraham en sy nageslag word gemaan om die
verbond te hou. Die mens het dus ‘n verantwoordelikheid in
hierdie verbond, anders as in die verbond met Noag.
Abraham het ‘n nomadiese
bestaan gevoer wat hom deur die hedendaagse Kuwait, Irak, Sirië,
Libanon, Jordanië, die Wes-oewer, Israel, die Gaza-strook en Egipte
gevoer het. Sien die meegaande kaart.
(Uit: Van Eden tot Rome, p.10)
Met Abram se roeping
trek hy en sy familie uit Ur. Hulle vorder tot by Haran
(vernoem) waar Abram se broer sterf. Tera besluit om nie verder te
trek nie (Gen. 11). Abram trek nou met ‘n kliener gedeelte van sy
familie verder. By Sigem aangekom gaan Abram direk na die omgewing
se aanbiddingsplek – ‘n waarsêersboom – waar hy God opsoek.
God bevestig sy verbond met Abram. Abram bou hier ‘n altaar vir
God. Nou verskuif Abram na Bet-El, waar hy weereens ‘n altaar bou
en God aanbid. Vandaar trek hy suidwaarts. Uit Abram se keuse van
aanbiddingsplekke kan ons aflei dat sy Gods-konsep nog baie
verweef is met diè van die nasies in sy omgewing. Soos hy egter ‘n
lewenspad met God loop, word hierdie konsep beter gedefinieer.
Twee interessante
verhale rakende Sara word vertel. Weens hongersnood in die
land, verskuif Abram na Egipte. Hier verberg hy die waarheid
omtrent sy en Saraï se huwelikstatus van die Farao, wat haar dan in
sy harem opneem. As straf word die Farao met plae getref. Eers
wanneer Abram die waarheid erken, kom daar verligting. Abram trek
dan terug na Kanaän (Gen. 12).
‘n Herhaling van
hierdie insident kom in Gen. 20 voor. Hierdie keer kom Koning
Abimelek van Gerar (‘n Filistyn) in gedrang. God verskyn
twee maal in Abimelek se drome aan hom en Abimelek voer ‘n gesprek
met God. Weereens kom daar verligting wanneer die saak reggestel
word. Egter nie voor Abram en Abimelek ‘n verbond met mekaar
sluit nie (Gen. 21:22-34).
Volgens Hebreeuse
tradisie was Sara as Tera se dogter beskou na Haran se dood.
Abram lieg dus nie prontuit as hy sê dat Sara sy suster is nie. Hy
vertel egter ook nie die volle waarheid nie.
Daar is ook ‘n
paar interessante verhale rakende Haran se seun, Lot, en
Abram. Die eerste is waar Lot en Abram se paaie skei a.g.v. die
feit dat hulle gesamentlike besittings so baie is dat die land hulle
nie kan onderhou nie. Lot gaan vestig hom by Sodom en Abram gaan
woon in Mamre (Gen.13). Op hierdie stadium van die geskiedenis
sluit verskeie konings van die omgewing alliansies met mekaar en die
twee kampe voer ‘n oorlog wat almal in die area affekteer. Lot en
alles wat hy het (insluitende mense) word weggevoer as oorlogsbuit.
Wanneer Abram hiervan uitvind sluit hy ‘n alliansie met drie
broers en bevry Lot en sy besittings (Gen. 14).
Op ‘n latere
stadium moet Abram weer inspring om Lot te red. Dit gebeur wanneer
hy by God intree vir die redding van Sodom en Gomorra. Lot
en twee van sy dogters word gered wanneer die betrokke landstreek
verwoes word. Lot se twee dogters pleeg egter bloedskande en verwek
twee seuns by hul pa. Diè seuns word die voorvaders van die
Ammoniete en die Moabiete. God waarsku die Israeliete later
om niks met diè twee volke te doen te hê nie (Gen. 18-19).
‘n Uiters
kontroversiële Bybelse figuur word in Abram se geskiedenis gevind
in die persoon van Melgisedek. Ons eerste kennismaking met
Melgisedek is in Gen. 14:18-20, waar Abram aan hom ‘n tiende
betaal. In hierdie gedeelte word Melgisedek bekendgestel as die
Koning van Salem en priester van God die Allerhoogste, die Skepper.
Melgisedek bring vir Abram kos, wyn en ‘n profetiese seënwens.
Kom ons kyk eers na ‘n vertaling uit die Hebreeus:
Melgisedek: Melgi
(koning) + Sedek (reg/geregtigheid)
Salem: Vrede
Melgisedek kan dus
“Koning van geregtigheid en vrede” genoem word. Voeg hierby dat
hy ook priester genoem word en profeteer, dan sien ons dat hy
KONING, PRIESTER en PROFEET was.
‘n Tweede
verwysing na Melgisedek vind ons in Ps. 110:4. Hierdie Psalm
word alom beskou as Messiaans in karakter.
Ook die
Hebreër-brief het verskeie verwysings na Melgisedek – Heb.
5:6,10; 6:20; 7:1,10,11,15,17,21. In Hebreërs word Christus se
Hoëpriesterskap vergelyk met diè van die orde van Melgisedek.
Melgisedek se priesterskap is een wat ewig is, wat nie deur die dood
vernietig word nie, net soos Christus s’n.
In Gen. 12:1-3 word
Abram deur God geroep. As vergoeding vir sy gehoorsaamheid, beloof
God hom ‘n groot nageslag en die Kanaänitiese grondgebied. In
Gen.15 sluit God ‘n verbond met Abram. Die gesprek begin met ‘n
ongelowige Abram. Teen v.6 het sy ongeloof egter reeds omgesit in
geloof. Let op God se bekendstelling van Homself in v.7. Abram
leef in ‘n tyd en wêreld waar politeïsme algemeen beoefen was.
Met hierdie bekendstelling tref God dus onderskeid tussen Homself en
ander gode. Die verbondsluiting wat volg is ‘n tipiese
ritueel van die tyd. Beide verbondshouers is egter veronderstel om
tussen die offers deur te beweeg. God neem volle
verantwoordelikheid vir die uitvoering van die ooreenkoms op
Homself. Let op die profesieë wat in v.16 gegee word. Vergelyk
ook die nasies van verse 19-21 met diè van Eks. 3:8.
In Gen. 17 herhaal
God sy verbond met Abram. Hy verander Abram se naam na
Abraham en Saraï na Sara. Die besnydenis word ingestel as teken
van die verbond.
In Gen. 22:15-18
word God se beloftes aan Abraham weer bevestig. Hierdie keer met
die bykomende belofte dat al die nasies van die aarde in
Abraham se nageslag geseën sal wees – ‘n heenwyse na Jesus
Christus.
Wanneer Abraham poog
om self God se belofte in vervulling te bring deur ‘n kind by
Hagar, Saraï se slavin, te verwek, word ‘n nasie gebore wat in
ewige konflik met die Israeliete (en later die Christene) sal leef.
Ismael dra egter ook God se seën. (Vergelyk Gen. 16:11-12;
17:20 en 21:18).
Die eerste teken van
die ewige stryd tussen Ismael en Isak se nageslagte vind ons
in Gen. 25:18b “… en hulle het met al Ismael se broerskinders
oorlog gemaak.” Ismael se nageslag betrek die areas wat
hedendaags deur die Arabiere (Islamiete) bewoon word. Die oorsprong
van die oorlog in die Midde Ooste kan teruggevoer word tot by hierdie geskiedenis.
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Isak
Die aankondiging
van Isak se geboorte is ‘n bo-natuurlike gebeurtenis deurdat die
nuus deur drie bo-menslike besoekers gebring word. Een van diè
besoekers word geïdentifiseer as die Here (Gen 18:1-15).
Die geboorte
self is ‘n wonderwerk, in ag genome die hoë ouderdomme van sy
ouers. Daar is selfs sprake dat Sara reeds deur haar menopouse
gegaan het – Rom. 4:19; Gen 18:11-12; Gen. 21:1-7).
‘n Uitstaande
insident in Isak se lewe is die een waar Abraham gereed staan om hom
te offer. God stel egter nie belang in menslike offerandes
nie, dis slegs ‘n toets om te sien tot watter mate Abraham bereid
is om God te vertou (glo). Daar word algemeen aanvaar dat hierdie
gedeelte vir ons toon dat God in die toekoms self nie sal weier om
sy eie Seun te offer nie (Gen. 22:1-18).
Groot sorg word
geneem met die keuse van ‘n vrou vir Isak en God neem aktief deel
aan die proses (Gen. 24). Isak trou met Rebekka, Sara se
broerskind.
Nes Abraham, lieg
Isak vir (dieselfde) Abimelek oor sy verbintenis met Rebekka
(Gen. 26). Ook Isak sluit ‘n verdrag met Abimelek.
Isak speel geen
belangrike rol nie, behalwe as (aartsvader-)skakel tussen
Abraham en Jakob. Isak verwek ‘n tweeling by Rebekka. Die
oudste, Esau, word die voorvader van die Edomiete. Die
jongste, Jakob (later hernoem deur God tot Israel), word die
voorvader van die Israeliete. Reeds in die baarmoeder was
die twee broers in ‘n stryd gewikkel. Rebekka raadpleeg God wat
haar inlig dat die jongste die sterkere sal wees (Gen. 28:19-26).
God se verbond met Abraham word dan ook in Jakob voortgesit.
Die seën wat
Isak oor Jakob uitspreek is vir ons van belang. Hy sal die heerser
wees. Hierdie gedeelte kan ook op tipologiese wyse heenwysend tot
Christus geïnterpreteer word. Let ook op Esau se seën. (Gen.
27:27-29; 39-40).
Ten spyte van die onmin tussen
hulle, maak die twee broers vrede met mekaar en begrawe hulle
pa saam na sy afsterwe. (Gen. 35: 28-29).
Jakob
Nadat Jakob Esau se seën d.m.v. bedrog bekom het, moet hy vlug voor die woede van sy broer (Gen. 27). Vir Isak word ‘n leuen vertel; hy gaan ‘n vrou soek. Jakob gaan na sy ma se broer, Laban. Onderweg sien hy ‘n gesig in ‘n droom waarin die Abrahamitiese verbond aan Jakob herhaal word. Weereens skakel God se bekendstelling van Homself enige verwarring oor sy identiteit uit (Gen. 28:13). Die volgende oggend vernoem Jakob die plek, Lus, na Bet-El – waar Abraham ‘n altaar gebou het – en lê ‘n gelofte af waarin hy homself tot God verbind. Jakob moet egter nog karaktervorming ondergaan. Sy gelofte klink nog al te veel na ‘n transaksie met voorwaardes en voorbehoude.
Jakob spandeer 20 jaar in Laban
se diens. Gedurende die tydperk trou hy met Laban se twee dogters,
Ragel en Lea, verwerf twee byvroue, Bilha en Silpa, verwek 12
kinders, 11 seuns en een dogter (Benjamin word eers later gebore),
en word skatryk (Gen. 29-30). Wanneer daar onmin ontstaan tussen
hom en sy skoonfamilie, besluit hy om terug te trek na Kanaän. Hy
word deur Laban agternagesit wanneer hy stilletjies wegsluip. Die
twee sluit ‘n vredesverdrag wat deur God geïnspireer is (31:24).
Jakob se gesin moet nog ‘n
godsdiens-kentering ondergaan. Ten spyte van God se voorsiening,
neem Ragel haar pa se huisgode saam. Die huisgode was
veronderstel om na die oudste seun te gaan en sou voorspoed en
welvaart verseker vir die houer daarvan. Hierdie aksie spreek dus
nie van geloof in die ware God nie (Gen. 31).
In Gen. 32:1-2 kom
Jakob ‘n leërmag engele teë. Hy ontwikkel ‘n hernude
vrees vir sy broer, wanneer hy nuus ontvang dat Esau oppad is met ‘n
mag van 400 man by hom. Jakob bid indringend tot God. Daarna stuur
hy sy gesin en sy besittings vooruit en bly alleen agter by
Jabboksdrif om met God te worstel. Na hierdie ontmoeting
verander Jakob, die bedrieër, in Israel (Gen.32).
Ten spyte van Jakob se vrese word hy
gul deur sy broer ontvang. Hy vestig homself ‘n ent van sy
familie af weg in Kanaän.
God verskyn nog twee maal aan Jakob.
Die eerste keer word Jakob beveel om vir God ‘n altaar te
gaan bou by Bet-El – wat hy dan doen. Na hierdie ontmoeting
raak Jakob van die afgode in sy huis ontslae (35:4).
Die tweede keer bevestig God die
naam Israel en Hy bevestig die aartsvaderbeloftes aan
Jakob. Hierdie tweede ontmoeting was weereens by Bet-El.
Na hulle by Bet-El
weggetrek het, het Ragel geboorte geskenk aan Jakob se twaalfde
seun, Benjamin. Sy sterf tydens die geboorte (Gen. 35).
Drie interessante
insidente rakende Jakob se kinders is werd om genoem te word:
- Die ontering van Jakob se dogter, Dina – Gen. 34.
- Ruben se egbreuk met Bilha, Jakob se byvrou – Gen. 35:22
- Juda en Tamar se verhaal as voorouers van Jesus Christus – Gen. 38.
Voor sy sterwe trek
Jakob Egipte toe, op Josef se aandrang, a.g.v. ‘n droogte
in Kanaän. Die Nyldelta was nie afhanklik van die reënval van die
Middellandse see-gebied nie en dus nie blootgestel aan die droogte
nie. By Berseba verskyn God weereens aan Jakob. Hy stel Jakob
gerus dat hierdie verskuiwing na Egipte steeds in sy wil is
(Gen.46:1-4). Daar aangekom seën Jakob die Farao. Hy seën ook
Josef se twee seuns Efraim en Manasse en stel die jongere oor die
ouere aan. Verder neem Jakob vir Efraim en Manasse as sy eie
kinders aan. Dis waarom Efraim en Manasse as twee stamme tel onder
die dertien stamme van Israel. Slegs by uitsondering word hulle die
stam van Josef genoem (Gen. 47-48).
In hoofstuk 49 lees
ons dat Jakob sy seuns (profeties) seën:
- Ruben se ontrouheid met Bilha maak dat hy die voorreg van die oudste seun se seën verloor.
- Simeon en Levi word tereg gewys vir hul wrede optrede teen Sigem na Dina se ontering. Simeon se grondgebied, na die inname van Kanaän, is inderdaad so verspreid dat dit selde op ‘n kaart aangedui word. Levi verkry geen grondgebied in Israel nie, behalwe vir verspreide asielstede.
- Juda is die stamvader van Jesus Christus.
- Josef verkry die seën wat die oudste toekom.
Hierna sterf
Jakob en word in Kanaän begrawe (Gen.49:29-50:14).
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
Josef
Josef is nie ‘n
draer van die aartsvaderbeloftes nie. God bevestig nooit die
verbond met Josef persoonlik nie. Josef was slegs die instrument
wat deur God geslyp en gereed gemaak is om sy volk te red ten tye
van teenspoed (Gen. 25:19-21).
Josef moes
ietwat van ‘n bedorwe brokkie gewees het met moontlik ‘n goeie
streep arrogansie. Dit merk ons in die gesprekke wat tussen hom en
sy familie plaasvind. Dit word so erg dat sy broers besluit om van
hom ontslae te raak, selfs oorweeg om hom te vermoor (Gen. 37).
Josef is egter ook ‘n talentvolle persoon wat vinnig opgang maak
in leierskapsposisies (Gen. 38). Verder het hy ook sterk morele
waardes gehad. Diè waardes het hom weerhou van ‘n seksuele
verhouding met Potifar se vrou (Gen. 39).
God het Homself van
kindsbeen af aan Josef geopenbaar d.m.v. drome (37; 40; 41).
Josef het ook die vermoë gehad om sulke drome uit te lê. Egipte
was ‘n land waarvan die kultuur en tradisies deurdrenk was met
toordery en magiese vertoon. Toekoms-onthullende drome en die
uitleg van drome was dus aan die orde van die dag. Soms het God
geïnspireerde drome gestuur, soos in die geval van die Farao se
drome in hoofstuk 41. In sulke gevalle gee God ook die verklaring
vir die drome.
Na Josef se inisiële
ontmoeting met die Farao begin hy as voorspeller
(droom-uitlêer) optree in Egipte (44:15). Hy begin dieselfde
metodes as die Egiptenare gebruik. Geen uitspraak word oor hierdie
praktyk gemaak nie, slegs dat dit beoefen is. Gesien teen die lig
van die Mosaïse wette weet ons egter dat die praktyk ten sterkste
afgekeur word (Deut. 18:10,14).
Josef se daaglikse
gang het hom met die priesters van Egipte in aanraking gebring. Hy
trou dan ook met ‘n priester se dogter (Gen. 41:45-46). In die
name wat Josef vir sy seuns gee, sien ons dat daar by Josef herstel
en genesing plaasgevind het in Egipte (Gen. 41:51-52).
Josef se verhaal
toon duidelik hoe God insidente in ‘n mens se lewe kan laat
meewerk tot karaktervorming en tot uitvoering van sy wil/plan
– wat in hierdie geval weereens redding is. Daar het ook by Josef
se broers ‘n kentering plaasgevind met die verloop van jare.
Hulle moes jare lank met ‘n leuen saamleef (Gen. 42:13). Elke
negatiewe gebeurtenis in hul lewens het hul gesien as ‘n straf vir
dit wat hulle aan Josef gedoen het (42:21). Die opsluiting van
Simeon is ‘n toets wat Josef aan sy broers stel: sal die broers
terugkom vir hom, of sal hul eie lewens en geluk weereens vir hulle
belangriker wees, nes destyds toe hulle Josef verkoop het? Terug in
Kanaän, verklaar beide Ruben en Juda dat hulle bereid is om in te
staan vir Benjamin (42:37; 43:8-9). Dit was Ruben se plan om Josef
in die put te gooi. Dit was Juda se idee om Josef te verkoop.
Wanneer hulle met
Benjamin in Egipte aankom, stel Josef hul nogeens voor ‘n toets.
Hierdie keer bewimpel hy sake dat Benjamin sal moet agterbly in
Egipte. Juda se roerende toespraak en sy bereidwilligheid om self
agter te bly, eerder as Benjamin, is die finale bewys dat die broers
se gesindheid deur die jare verander het (44:18-33). Hier het
daadwerklike karaktervorming plaasgevind.
Josef het wys geword in die tyd wat
hy van sy familie vervreem was. Hy herken die hand van God in sy
lewe (45:5b): “… God het my voor julle uitgestuur om lewens
te red.” Lees gerus ook vers 8.
Na Jakob se sterwe
tree daar weer spanning tussen die broers in. Noudat hul pa nie
meer daar is nie, vrees hulle dat Josef sal wil wraak neem. Hulle
bely dat hulle ‘n onreg teenoor Josef begaan het en vra hom
om vergifnis. Josef is vinnig om hulle te vergewe en gerus
te stel. Hy wys hulle daarop dat God se plan deur die sameloop van
al hierdie dinge tot uitvoer gebring is (50:15-21). Dit herinner
sterk aan Paulus se woorde in Rom. 8:28: “Ons weet dat God alles
ten goede laat meewerk vir die wat hom liefhet, diè wat volgens sy
besluit geroep is.”
Aan die einde van
Josef se lewe bevind al Israel se afstammelinge hulle in Egipte.
Pearlman (p.17-18)
sien ‘n tipologiese vergelyking tussen Jesus en Josef:
- Beide ervaar hul vader se besondere liefde;
- Beide word deur hul broers (Israeliete) gehaat;
- Beide ervaar ‘n pertinente versoeking;
- Beide openbaar besondere geduld tydens hul lyding;
- Beide word gepromoveer tot tweede in bevel;
- Beide verbind hulle aan ‘n heidense bruid.
VRAAG: Aan watter
eienskappe van God het hierdie gedeelte my bekendgestel?
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
___________________________________
-
Toepassing
- Ek beoog om meer omtrent die volgende onderwerpe uit te vind:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
-
A) ‘n Sinopsis van my opinie rakende die skepping is…
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
-
B) Ek sou graag die volgende vrae rondom die skepping beantwoord wou hê:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
-
A) ‘n Sinopsis van my opinie rakende die vloed is…
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
-
Genesis is die boek wat die mens se eerste kennismaking met God verhaal.
-
Ek het al persoonlik met God kennis gemaak: Ja______/ Nee_______
-
Van die eienskappe van God (soos geïdentifiseer in Genesis) het ek al persoonlik die volgende ervaar:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
C) Ek sou graag ‘n persoonlike ervaring van die volgende
eienskappe van God wou hê:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
D) Ek gaan vir my ‘n mentor soek wat my kan lei om God beter te
leer ken:
Naam van mentor:______________________________________________
Tel.__________________________________________________________
Eerste Afspraak:
Datum:________________ Tyd: ____________ Plek:_________________
-
Bibliografie
- THOMPSON, F.C. 1988. The Thompson Chain Reference Bible: KJV 5th ed. B.B. Kirkbride Bible co., inc.: Indianapolis.
-
The New Open Bible Study Edition, New King James Version. 1990. Thomas Nelson Publishers: Nashville.
-
SPIRIT FILLED LIFE BIBLE (NKJV). 1991. Thomas Nelson Publishers: Nashville. -
DIE BYBEL, nuwe vertaling. 1983. Bybelgenootskap van Suid-Afrika: Kaapstad.
-
HANDBOEK BY DIE BYBEL. 1986. Lux Verbi: Kaapstad.
-
AHARONI, Y. en Avi-Yonah, M. 1968. The Macmillan Bible Atlas. Collier-Macmillan Canada Ltd.: Toronto, Ontario.
-
DEIST, F.E. (red.). 1981. Van Eden tot Rome. J.L. van Schaik: Pretoria. pp.1-27.
-
Smith, W. 1893. A Dictionary of the Bible. Thomas Nelson Publishers: Nashville.
-
KÖNIG, A. 2002. Ek glo die Bybel – ondanks al die vrae. Lux Verbi: Wellington.
-
KAPP, P.H. e.a. 1982. Geskiedenis van die Westerse Beskawing: Deel 1. HAUM: Pretoria.
-
HARTIN, P.J. 1977. The Word endures forever. Patrick J. Hartin: Johannesburg.
-
PEARLMAN, M. 1935. Through the Bible book by book Part 1 O.T. Genesis – Esther. Gospel Publishing House: Springfield.
Marietjie Uys (Miekie) is a published author. You can buy the books here:
You can purchase Designs By Miekie 1 here.
Jy kan Kom Ons Teken en Verf Tuinstories hier koop.
Jy kan Kom Ons Kleur Tuinstories In hier koop.
Jy kan Tuinstories hier koop.
You can follow Miekie's daily Bible Study blog, Bybel Legkaart, here in English & Afrikaans.
For more crafty ideas and great products, visit A Pretty Talent on Facebook.
Remember to keep nurturing your TALENT for making PRETTY things.
You can subscribe to this blog and receive regular updates by email by simply registering your email address at the top of the current blog.
No comments:
Post a Comment